Tuesday, August 3, 2010

KESAN KEMISKINAN KEPADA KELUARGA


1.KEMEROSOTAN PENCAPAIAN AKADEMIK ANAK-ANAK.

-Anak-anak dari keluarga yang mempunyai status sosioekonomi yang tinggi adalah lebih maju dalam pendidikan dan memperolehi tiggi gred pencapaian berbanding anak-anak status ekonomi rendah.
-Hal ini demikian kerana,dalam keadaan status sosioekonomi yang dapat menikmati kemudahan dan persekitaran yang selesa untuk perkembangan pembelajaran yang cemerlang.
-Contoh anak-anak status ekonomi rendah tidak dapat menikmati pelajaran tambahan seperti tuisyen,motivasi dan lain-lan..


2.KEMISKINAN MENYEBABKAN KEGANASAN RUMAHTANGGA.

-Keganasan dalam keluarga disebabkan tekanan hidup dan kaitannya dengan kedudukan kewangan yang tidak kukuh menyebabkan pergaduhan atau konflik yang berkisar mengenai isu-isu kewangan,suami isteri yang tidak saling memahami dan sebagainya.
-Kesempitan wang dan tekanan hidup memaksa keluarga mencari jalan sinkat untuk keluar daripada masalah kewangan,lalu meminjam wang dengan ceti haram atau “ALONG”.hal ini menyebabkan,penghutang tidak mampu membayar balik pinjaman ,ahli keluarga penghutang menjadi mangsa atau tuntutan along.


3.KECICIRAN SEKOLAH ANAK-ANAK KERANA KESEMPITAN WANG.

-Kesannya,anak-anak sukar mendapatkan pekerjaan terutama pekerjaan yang melibatkan kemahiran teknologi menyebabkan peluang tipis untuk menjana pendapatan yang lebih tinggi kerana tidak memiliki kelayakan untuk pekerjaaan.
-Kesan lain,menyebabkan anak-anak melibatkan diri dalam gejala sosial seperti mencuri,meragut,gangsterisme,dan mengedar dadah untuk memenuhi kehendak.

DARIPADA:TIUM CHENG YONG(206234)

1 comment:

  1. Titanium - Iron Clay - Titanium Arts
    In this titanium teeth dog titanium necklace Mens winnerwell titanium stove made by titanium sponge Mens, Iron Clay allows you to bend your diamond ford edge titanium 2021 to create a beautiful diamond with an extra level where is titanium found of strength.

    ReplyDelete